Інформація про харчові продукти має забезпечувати високий рівень захисту здоров’я та інтересів споживачів та попереджувати такі ситуації, коли споживачі можуть бути введені в оману
В Україні система надання споживачам інформації про харчові продукти відповідає вимогам ЄС лише частково, відповідне законодавство потребує гармонізації з чинними європейськими нормами.
Безпечно та якісно? Як виробники харчових продуктів мають інформувати споживачів щодо своїх виробів?
Обовязкова інформація про фасований харчовий продукт :
-назва
-перелік інгредієнтів
-алергени (Варто наголосити, що маркуватися алергени повинні не лише на упаковці харчового продукту, а й у меню закладів громадського харчування).
-кількість певних інгредієнтів, категорії
-інструкці я з використання
-найменування та місцезнаходження оператора рінку
-термін придатності або дата «вжити до»
-країна або місце походження
-спеціальні умови зберігання
-поживна цінність Обов’язкова інформація про поживну цінність харчових продуктів включає інформацію про енергетичну цінність (кДж та ккал); інформацію про вміст жирів, насичених жирів, вуглеводів, цукрів, білків та солі (у грамах).
-номінальна кількість
Для нефасованих харчових продуктів обов’язковою є інформація щодо алергенів
Інші вимоги встановлюються на національному рівні.
Висота малих літер без виносних елементів в інформації про харчові продукти на етикетці має дорівнювати або перевищувати 1.2 мм (сьогодні в Україні це 0,8 мм)
У разі використання упаковки, площа найбільшої поверхні якої є меншою за 80 см2, розмір малих літер має бути не меншим за 0,9 мм.
Виробники харчової продукції в ЄС мають надавати детальну інформацію про склад своїх виробів, аби споживачі могли самостійно прийняти свідоме рішення вживати продукцію або ні. Таким чином споживач в ЄС захищений від потенційних недобросовісних дій операторів ринку.
Інформація про харчовий продукт має бути:
-розміщена на видному місці
-не спотворена та не прихована
-точно сформульована
-нанесена так, що її неможливо видалити
-читка та розбірлива
-легко зрозуміла
-не вводить в оману
-відсутні сторонні графічні елементи
Вимоги до напоїв, які містять етиловий спирт: для напоїв з вмістом етилового спирту понад 1.2% обємних одиниць необхідно обов’язково вказувати фактичний вміст спирту
Вимоги щодо інформації про алергени:
1.Виділена кольором, шрифтом, стилем
2.Відрізняється від інших інгредієнтів
3.За відсутності переліку інгредієнтів, необхідно включати слово «містить» перед назвою речовини або продукту
Вимоги до дистанційного продажу:
Надання інформації має бути доступним для ознайомлення споживачем до моменту продажу харчового продукту. Оператор ринку харчових продуктів не має права стягувати зі споживачів додаткову плату за надання обов’язкової інформації про харчові продукти. На момент доставки споживачу має бути надана вся обов’язкова інформація про харчові продукти, що реалізують дистанційно.
Імплементація в Україні законодавства ЄС стосовно інформації для споживачів важлива не лише з точки зору уніфікації законодавства у сфері безпечності та якості харчової продукції та вирівнювання правового поля з ЄС, а й служитиме інтересам громадян щодо вимоги чіткого, детального та зрозумілого маркування продуктів харчування.
Чи буде так в Україні?
Імплементація в Україні законодавства ЄС стосовно інформації для споживачів важлива не лише з точки зору уніфікації законодавства у сфері безпечності та якості харчової продукції та вирівнювання правового поля з ЄС, а й служитиме інтересам громадян щодо вимоги чіткого, детального та зрозумілого маркування продуктів харчування.